· Ephemeral flags / Banderas efímeras

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Banderas efímeras

 

Las identidades son el conjunto de manifestaciones derivadas de una forma de vivir. Un colectivo tiene una identidad determinada a partir de la convivencia que se produce por parte de las personas que lo componen. Esta relación cada vez va más disociada al lugar de donde procede el individuo.
En la medida que la comunicación entre personas no solo ha ido excediendo todos esos ámbitos sino que se ha multiplicado exponencialmente, hemos pasado a un marco global en el que las marcas locales se diluyen con la aportación de nuevas identidades, procedentes de otros territorios.

Con este proyecto construyo el imaginario de un sistema sin banderas, desde personas cercanas y sus historias de movilidad, desde el derecho a ser ciudadano más allá de los estados, desde la diversidad, desde los valores e intereses comunes de la humanidad, desde la lógica de la interdependencia, desde lo local hasta lo global.

El proyecto contrasta la historia de los amigos que se han arraigado fuera, (EEUU, Francia, Alemania, Londres) con los que han regresado recientemente y los que llegaron de otros países. Todos estos flujos dibujan la cuestión identitaria más importante de la contemporaneidad y nos hacen pensar en un nuevo concepto de bandera que transita por diferentes países que han dejado, a modo de trazo vital, un dibujo en las calles que han conformado cada vida. Un dibujo, un camino, una marca efímera que va desapareciendo en la medida que nuestro juego en el tiempo va desarrollándose. Ese es el propósito de este proyecto, ser documento del juego, del dibujo, del trazo, del tránsito hasta la desaparición de la marca y la convivencia de esas huellas-cicatrices-memoria, con otras huellas-cicatrices-memoria hasta llegar al lugar en el que permanecemos, al motivo por el que permanecemos. En su conjunto es un retrato que no distingue nacionalidades y que señala lo universales que son los motivos para emigrar, o para continuar en una vida, en un lugar. Son las diferentes opciones vitales que se contraponen en nuestra realidad más cercana: ¿casa en el campo o en la ciudad? ¿Ciudad pequeña o proyección y trabajo en una gran ciudad? ¿Quedarme o buscar un cambio en otra cultura?

No será de hoy para mañana pero, a largo plazo, estamos abocados inevitablemente a determinarnos como aquello que realmente supondrá el único denominador común de una generación desorbitadamente hiperconectada: nuestra condición de personas, en esencia, nuestra verdadera patria.

 

Ephemeral flags

Identities are the set of manifestations derived from a way of living. Therefore, a group has a determined identity from the coexistence that is produced by the people who compose it. This relation is increasingly dissociated to the place from where the individual comes, since the collectives in the cities usually are transnational. To the extent that communication between people has not only gone beyond all these areas but has multiplied exponentially, we have moved on to a global framework in which local brands are diluted with the contribution of new identities, coming from other territories. With this project I construct the imaginary of a system without flags, from people who are close and their histories of mobility, because cities are plurinational in the same way that a neighbourhood is a company and many of the individuals are plurinational, the right to be a citizen must be transnational. Above the states, let us hope that one day the project of acting from diversity, the common values and interests of humanity will be defended, supported by the logic of interdependence from the local to the global. The project contrasts this very common history of friends who have taken root outside, (USA, France, Germany, London) with those who have recently returned, those who have arrived from other countries. All these flows draw the most important identity question of the contemporary world: home in the country or in the city? small city or projection and work in a big city? stay or seek a change in another culture? The starting point of the work is to think of a new concept of flag. That is why I select people who are very close to me and who have been citizens of several countries. These people draw in the street where they currently reside the countries or cities where they lived before. This route will be an ephemeral mark that is erased as people walk down the street. I document this game of drawing in the street and the disappearance of the mark. These marks, like scars, tell us about the people who inhabit the territory through the game in the public space, a relationship that modulates with time, which is superimposed on other marks and that from the project are presented as a metaphor of coexistence and possible flag. Those who appear are people with whom I have a relationship of friendship and whose processes of adaptation to their new culture I have followed. The interest in documenting their process at this time is due to the fact that I am wondering whether to continue living in my city and the most natural way to resolve this doubt is to ask those who left and those who arrived and those who returned what their motives are. Therefore, apart from documenting this action of drawing their route, I add some images that illustrate the reasons why they remain in their current residence, sometimes they are places, sometimes they are actions, as a whole it is a portrait that does not distinguish nationalities and that points out how universal are the reasons to emigrate. It will not be today’s for tomorrow, but in the long run we are inevitably destined to determine ourselves as what will really be the only common denominator of an exorbitantly hyper-connected generation: our condition as people, in essence, our true homeland.

 

GONZÁLEZ FORNES